اوسمار در قائمشهر به یاد قهرمانی اظهارنظرهای متفاوت ویسی در مورد سرمربی لیگ برتری عدم رضایت ترابی از پست بازی در پرسپولیس سمیعی سرپرست استقلال است یا مدیراجرایی؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و یوونتوس| تساوی بی‌حاصل آلگری و دروسی نتیجه و ویدئوی خلاصه بازی لیورپول و تاتنهام| آتش‌بازی کلوپ در آنفیلد تاریخ و ساعت بازی استقلال و ذوب آهن در لیگ برتر فوتبال | ذوبِ آهن، ماموریت جدید نکونام اظهارات عضو سابق هیات مدیره استقلال علیه سمیعی ماندن نکونام در استقلال قطعی نیست خطیر مسئول صدور یا لغو مجوز حرفه‌ای استقلال| جلسه بازیکنان درباره آپشن قراردادها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و وستهم در لیگ انگلیس | جشنواره گل آبی‌های لندن در استمفورد بریج پخش زنده بازی لیورپول و تاتنهام در لیگ انگلیس (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ترکیب احتمالی پرسپولیس برابر نساجی | همه هستند جز عالیشاه واکنش ویسی به جریمه ۲ میلیارد تومانی‌اش نکونام: هر طور دلم بخواهد بازی می‌کنم اوسمار در پرسپولیس اقتدار ندارد سنگین‌ترین جریمه تاریخ برای سرمربی فولاد | ویسی ۲ میلیارد جریمه شد تلاش درویش برای ماندن در پرسپولیس
سرخط خبرها

انتقاد ترابیان از حذف پرسپولیس و استقلال| دولت این دو تیم را رها کند

  • کد خبر: ۹۴۹۳۴
  • ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
انتقاد ترابیان از حذف پرسپولیس و استقلال| دولت این دو تیم را رها کند
عباس ترابیان، سرپرست سابق کمیته روابط بین الملل و تیم ملی فوتبال ایران حذف سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان آسیا را لطمه بزرگ به فوتبال ایران می‌داند.

گروه ورزش|شهرآرانیوز، عباس ترابیان، سرپرست سابق تیم ملی فوتبال ایران، سرپرست سابق کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران و رئیس پیشین کمیته فنی و توسعه فوتبال ایران که روزگاری به عنوان مدیرروابط بین الملل باشگاه استقلال نیز فعالیت داشت، درباره حذف اخیراستقلال و پرسپولیس ازآسیا، حرف‌هایی دارد. او پیرامون این ماجرای تلخ می‌گوید: «اکنون به عنوان مدرس در «کلاب لاسیسینگ» مشغول تدریس اصول باشگاه‌داری در فوتبال هستم که به همین مواردی تاکید می‌کند که موجب حذف باشگاه‌های فوتبال ایران شده است. به طور دقیق می‌توانم بگویم کنفدراسیون فوتبال آسیا از سال ۲۰۱۵ روی حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها جدی شد و ابلاغیه‌ای را به تمام کشور‌ها ارسال کرد واز آن‌ها خواست الزامات پنجگانه را رعایت کنند. درهمین راستا باشگاه‌ها موظف بودند از ممیزی فدراسیون‌های فوتبال یا کمیته‌های مرتبط با تایید مجوز حرفه‌ای عبور کند. عمده مسئله باشگاه‌ها درصدور مجوز حرفه‌ای موازی نبودن خرج ودخل است. فیفا می‌گوید ۷۲ درصد از درآمد باشگاه‌ها از طریق رایت تلوزیونی است، اما آیا درفوتبال ایران چنین موضوع مهمی رعایت می‌شود؟ همین مسئله مهم باعث شده طراز مالی ایجاد نشود و باشگاه‌های ایرانی همواره با مشکل مواجه باشند.»

ترابیان با اشاره به دیگرمشکلات باشگاه‌ها که موجب حذف آن‌ها شده گفت: «بحث دیگری که باید به آن توجه داشت، حقوقی است. باشگاه‌ها باید تکلیف مالک خود را مشخص کنند که دراین سال‌ها چنین اتفاقی رخ نداده است. باید مشخص شود فردی که در راس امور یک باشگاه قرار گرفته واقعا مالک است یا خودش حقوق می‌گیرد! اما عموما مدیران باشگاه‌های ما حقوق بگیر هستند. شما نباید توقع داشته باشد کنفدراسیون فوتبال آسیا مدارک چنین باشگاهی را تایید کند. به خصوص اینکه گاهی می‌شنویم درزیرمجموعه یک باشگاه قرارداد‌های سفید امضاء می‌شود. این به لحاظ حرفه‌ای تخلف بزرگی است و هیچ جای دنیا چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.»

ازترابیان پرسیدیم که آیا این حذف ریشه دراشتباهات فدراسیون فوتبال دارد که او این پاسخ را داد: «اصلا بحث فدراسیون فوتبال مطرح نیست. دولت باید تکلیف را روشن کند. سال‌ها است فریاد می‌زنند که این باشگاه‌ها خصوصی شوند ودولتی‌ها هم بار‌ها وعده خصوصی داده‌اند که آخرش هیچ اتفاقی رخ نداده است. چرا دولت اصرار به مالکیت باشگاه‌ها دارد؟ ازطرفی می‌خواهند باشگاه‌ها را بفروشند، اما سوال من این است که چه سرمایه گذاری حاضر به خریدن باشگاهی می‌شود که سرشار از بدهی است؟! درمواجهه با این دو باشگاه قدری نگاه سیاسی هم وجود دارد که باعث شده به بخش خصوصی واگذار نشوند. به هرحال استقلال و پرسپولیس ۵۰ میلیون هوادار دارند و می‌شود از این ظرفیت نهایت بهره را برد. باشگاه‌های دنیا با هواداران خود سازمانی ایجاد می‌کنند که نقش حمایتی دارند. با این حجم از هوادار که مالکان اصلی این دو باشگاه هستند می‌شود مالکیت این دو باشگاه را تعیین تکلیف کرد»

ترابیان فقدان سخت افزار را نیز در حذف این دو باشگاه اثر گذار می‌داند: «یک باشگاه حرفه‌ای باید مالک ورزشگاه باشد، اما نه استقلال ورزشگاه اختصاصی دارد نه پرسپولیس. کنفدراسیون فوتبال آسیا چه طور می‌تواند مجوز حرفه‌ای باشگاهی را صادر کند که مالک باشگاه نیست؟ این جزو یکی از مواردی است که برای صدور مجوز حرفه‌ای به آن اشاره شده است. در متد کلاب لایسیسینگ که اصول حرفه‌ای باشگاه‌ها را آموزش می‌دهد تاکید می‌کند که باشگاهی دراین سطح که قصد ورود به سطح حرفه‌ای دارد باید خودش مشوق و الگو باشد. علاوه برآن برخی تصور می‌کنند اگر یک بار مواردی که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای صدور مجوز حرفه‌ای خواسته را رعایت کنند، دیگر راحت می‌شونددرحالی که سال به سال تمام مدارک دوباره بررسی می‌شود ودرواقع باشگاه‌ها باید به روز باشند وهرسال سرفصل‌های خواسته شده برای صدور مجوز حرفه‌ای را رعایت کنند. سال‌ها پیش تیم‌های بزرگ اروپایی به همین دلایل از حضور درلیگ قهرمانان و رقابت‌هایی از این دست کنار گذاشته شدند، اما درنهایت برای آینده آن‌ها اقدام مفیدی بود، چون رفتند وزیرساخت‌ها حرفه‌ای را ایجاد کردند. اما من نگرانم که آن قدر کند حرکت کنیم و وقت را از دست بدهیم که فصل بعد نیز استقلال و پرسپولیس نتوانند درلیگ قهرمانان آسیا حضور یابند و مدارک آن‌ها مورد تایید قرار نگیرد. من به متولیان هشدار می‌دهم که موارد خواسته شده مو به مو اجرا شود. دیگر جایی برای شوخی و وقت تلف کردن نیست و باید به تمام خواسته‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا عمل کرد.»

ترابیان با اشاره به ضرر‌های ناشی ازاین تصمیم به حرف‌هایش پایان داد: «این تصمیم باعث تضعیف فوتبال ایران می‌شود واستاندارد‌های فوتبال ما را کاهش می‌دهد. ما بایدهمگام با باشگاه‌های حرفه‌ای آسیا قدم برداریم، چون ادامه این روند فوتبالیست‌های ایرانی را که فرصت بازی درلیگ قهرمانان آسیا را از دست می‌دهند تضعیف خواهد کردو درنتیجه تیم ملی ما هم آرام، آرام وارد بحران می‌شود.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->